Thursday 17 November 2011

Sejarah Bani Israel di Baitul Maqdis - Siri 2


Setelah kewafatan Nabi sulaiman A.S., Bani israel kembali kepada cara-cara lama mereka. Mereka kufur dan engkar kepada Allah SWT. Allah SWT terus mengutus para Nabi di kalangan mereka. Nabi Elias dan Ilyasa’ cuba mengembalikan bani Israel kpd kebenaran dan tidak berjaya. Akhirnya kerajaan Bani Israel di utara (Samaria) diserang oleh kaum Assyria (900 – 721 SM). Kerajaan Judah di selatan diserang oleh Nebuchadnezar dari Babylon pada tahun 598 SM. Pada tahun 587 SM Baitulmaqdis dimusnahkan (termasuklah mesjid sulaiman)

Inilah yang dirakam oleh Allah SWT dalam surah Bani Israel (Surah al-Isra ayat 4 - 5). Ia mendokumenkan kemusnahan yang pertama dari dua kemusnahan yang menimpa Bani israel. Kemusnahan di langar oleh Empayar Babylon pimpinan Nebuchadnezzar ini yang dirujuk oleh al-Quran sebagai kemusnahan yang pertama. Bani Israel dihinakan, mereka dibunuh, anak-anak dan perempuan-perempuan mereka ditawan dan diperhambakan.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani
[4] Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau.
[5] Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu) dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku.
 
Bersambung... insyaAllah

Dr Hafidzi Mohd Noor
Aqsa Syarif