Saturday 20 August 2011

Training for Palestinian Specialist (TOPS) bersama Aqsa Syarif

Bangi, 6/8/2011 - Pada 6 ramadhan 1432H, satu kursus intensif “Training for Palestinian Specialist” (TOPS) telah dianjurkan oleh Aqsa Syarif untuk aktivis-aktivis Aqsa Syarif yang belajar di luar negara. Seramai lebih kurang 50 peserta dari UK, Ireland, France, Russia, Chech Republic, dan Poland telah datang untuk menghadiri program tersebut. Program di anjurkan di Sekolah Menengah Sri Al-Amin Bangi yang berlangsung dari pukul 10 pagi hingga 6.30 petang. 

Peserta-peserta kursus yang hadir

Objektif kursus intensif adalah untuk melengkapkan aktivis-aktivis Aqsa Syarif dengan maklumat dan cara yang tepat dalam memperjuangkan isu Palestin kepada masyarakat. Ia juga bertujuan memberikan pendedahan dan maklumat mengenai projek-projek yang dijalankan oleh Aqsa Syarif. Kursus intensif ini dibahagikan kepada 4 slot pengisian.

Slot pertama oleh Akh Ismail

Dalam slot ini, latar belakang Aqsa Syarif dan projek-projek Aqsa Syarif diceritakan secara terperinci kepada perserta kursus. Selain itu, peserta juga didedahkah dengan bentuk-bentuk bantuan dan sokongan yang boleh mereka sumbangkan untuk Palestin melalui Aqsa Syarif.

Akhi Ismail memberikan penerangan kepada peserta

Slot kedua  oleh Akh Azmi Katiman

Slot kedua ini banyak berkisarkan pengalaman penceramah dalam menyertai konvoi Viva Palestina ke Gaza. Konvoi yang disertai pelbagai golongan masyarakat tidak mengira bangsa dan agama disambut baik oleh penduduk setempat disepanjang perjalanan terutamanya masyarakat eropah. Sungguh malu jika masyarakat muslim tidak mengambil bahagian dalam memperpejuangkan isu palestin apatah lagi terus mengabaikanya.
Akh Azmi Katiman menceritakan pengalam beliau menyertai konvoi Viva Palestin

Slot ketiga oleh Ustaz Kamaruzaman

Perkongsian ringkas oleh oleh Ustaz Kamaruzzaman mengenai kesusahan keluarga-keluarga miskin  dan anak yatim di Gaza menyentuh perasaan peserta-peserta yang hadir. Namun, di sebalik kesusahan yang menimpa rakyat palestin, mereka masih mampu mengukir senyuman di wajah-wajah mereka dan terus cekal  menghadapi dugaan hidup. Rakyat palestin perlu di jadikan contoh untuk seluruh umat islam kerana keyakinan dan kebergantungan mereka dengan Allah swt sangat tinggi sehingga segala kesusahan dan kepayahan yang menimpa terus mereka lalui dengan redha dan tidak pernah berputus asa untuk mempertahankan tanah barakah Palestin.

Slot ke-empat oleh Dr Hafidzi Mohd Noor

Dr Hafidzi penuh bertenaga menyampaikan bahan-bahan untuk peserta kursus

Slot pengisian oleh Dr Hafidzi banyak menceritakan tentang perkara-perkara asas dalam memperjuangkan isu Palestin. Isu Palestin yang menjadi isu akidah umat islam perlu di pandang serius dan bukan sekadar isu kemanusiaan. Kefardhuan untuk ummat islam  bangkit dan memperjuangkan kebebasan Masjidil Aqsa tidak lagi perlu diragukan. Kaitan sirah perjuangan Nabi Muhammad  saw juga dikupas dengan baik oleh Dr Hafidzi dalam melihat konflik Palestin dan negara haram Israel. 

Slot pengisian ini juga disambung dengan isu-isu politik yang bersangkutan dengan Palestin. Peserta dengan jelas dapat melihat bagaimana rejim Zionist dengan begitu angkuh dan licik mempermainkan ummat islam dalam usaha mereka untuk menjadikan Israel terus wujud. Resolusi-resolusi PBB yang hanya menjadi mainan dan caturan rejim Zionist juga ditekankan oleh penceramah. 

Penyampaian sijil kepada wakil peserta, akh Ammar Roslizar

Kursus TOPS Ramadhan ini ditutup dengan penyampaian sijil kepada peserta-peserta yang hadir. Di harapkan agar latihan yang diterima dapat diaplikasikan dengan baik oleh peserta yang bakal menerajui perjuangan pembebasan bumi Palestin melalui Aqsa Syarif insyaAllah. Moga segala usaha dapat dijalankan dengan penuh ikhlas dan berterusan sehingga  ummat islam kembali dapat menunaikan solat di Masjidil Aqsa suatu hari nanti.

Sungguh, kemenangan sudah dijanjikan  mengapa kita harus bertangguh lagi!

“Memperkasa Ummah Membebaskan Al-Aqsa”

Ahmad Afiq Rhazif